Het is anders nu

door | feb 13, 2021 | Blog | 0 Reacties

Het leven van nu is niet het leven van ruim een jaar geleden. De maatschappij waarin we leven is verandert.
Terugkijkend op het afgelopen jaar merk ik veel veranderingen. In de maatschappij zoals ik al zei, maar ook binnen gezinnen, binnen relaties, binnen families en binnen vriendschappen.
Als energetisch kindercoach ben ik heel benieuwd wat deze wereld met kinderen doet. Ja, ik ben energetisch kindercoach voor kinderen in de leeftijd van 3-5 jaar en ben toch ook benieuwd wat het doet met de kinderen in het algemeen.

Wat doet het energetisch met een kind als zij eigenlijk al bijna een jaar niet volledig naar school is geweest? Iedere keer met tussenpozen naar school, thuis, naar school en ‘oh we moeten toch weer thuisblijven’. Ik kan me zo voorstellen dat het verwarrend is.

Voor het jonge kind, levend naar de dag toe dat je naar school mag. Kennismaakt met de juf of meneer vanachter de computer, maar wel in vertrouwde omgeving met mama of papa in de buurt. Voor het kind is dit energetisch gezien mooi. In de armen van mama, bij papa opschoot, nieuwsgierig kijkend naar alle andere kindjes in de klas. Het kind went zo langzaam aan alle nieuwe gezichten en kan mama en/ of papa op een rustige, veilige en vertrouwde manier loslaten.
Dit tegenover het plotselinge losgetrokken worden van de ouder bij de eerste schooldag, waarbij je als je 4 bent ‘ineens’ naar een gebouw gaat met vreemde kinderen en een vreemde juf/ meneer. Het kind is de verbinding met mama en papa (even) kwijt. Voor sommige kinderen kan dit heel heftig zijn. Huilen, boos zijn, verdrietig.

Kinderen in de verdere basisschoolleeftijd spelen volop met vriendjes en vriendinnetjes op het schoolplein, spreken na school samen af, gaan naar de zwemles en sporten. En dan ineens kan het niet meer. Ze mogen niet meer samen spelen, mogen niet meer knuffelen met opa en oma, zien enkel nog de gezinsleden. Waar het ene kind daar prima mee om kan gaan, voelt het andere kind een onrust in lijf en leden. Misschien dat ze het niet zo verwoord, waarschijnlijk zie je het aan het gedrag van je kind. Van een druk, levendig kind raakt je kind bijvoorbeeld stil, in zichzelf gekeerd. Je kind kan ook boos, agressief worden. Energetisch gebeurt er heel veel. Verschillende energieën die in elkaar overlopen, elkaars grenzen overschrijden. Hoe ga je daarmee om? Als ouder, maar ook als kind? Belangrijk is dat je erover blijft praten. Vraag waar je kind behoefte aan heeft. Verwoord eerlijk naar je kind toe hoe jij over bepaalde zaken denkt. Het kan namelijk zo maar zijn, dat je kind jouw energie (deels) overneemt.

En dan de middelbare school jeugd. Volop in hun ontwikkeling. Zowel mentaal als fysiek. Juist door interactie met leeftijdsgenoten, vrienden, vriendinnen leren zij zichzelf kennen, ontwikkelen zij zich tot jongvolwassenen. Ook deze groep zoekt grenzen op, komt op voor hun eigen ‘ik’. Daarbij hoort ook de ontdekking van de Grote Wijde Wereld, leren van oorzaak en gevolg, je afzetten tegen je ouders. Binnenshuis valt dat niet mee. Afzetten tegen je ouders is dan niet zo moeilijk, maar verder kom je niet. Praten met je ouders is niet hetzelfde als praten met je vrienden die in hetzelfde schuitje zitten, hetzelfde meemaken. Jongeren proberen zich energetisch gezien los te maken.

En wat te denken van jou als ouder? Ook voor jou is er het afgelopen jaar veel verandert. Je hebt meerdere rollen toebedeeld gekregen. De ene past beter dan de andere. Jij hebt waarschijnlijk afgelopen jaar een heleboel geleerd over jezelf, over je partner, over je kind(eren). Wie waar behoefte aan heeft, waar jezelf behoefte aan hebt. Grenzen zijn duidelijk geworden.

Energetisch gezien wordt iedereen van hot naar her geslingerd. De een kan daar beter mee om gaan als de ander. Luister naar je eigen stem. Luister naar je lichaam. Zij vertellen je wat je al weet.

LAAT HIERONDER EEN BERICHT ACHTER

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *