confetti coaching

Mindfulness

Zo maar een zaterdagmorgen, een vróege zaterdagmorgen… Er stond een wandeling gepland, een zogenoemde mind-walk.

Het zonnetje kwam voorzichtig achter de wolken vandaan, moest nog ontwaken, net zoals wij. De paden op, de lanen in! Over smalle weggetjes begon deze wandeling. In alle rust en stilte om ons heen kijkend… Een wegschietend konijntje, een landing inzettende reiger, een mooi gekleurd wolkendek.

Toen de polder in. Rust en stilte was hetgeen ik ervaarde! Heerlijk! (Zo’n groot verschil met een dochter die zodra ze haar ogen open doet ‘aan’ gaat) Ik werd me meer en meer bewust van mijn omgeving. De dauw op het gras, de met dauw beslagen spinnenwebben. Het had iets magisch.

Onderweg deden we enkele balansoefeningen en hebben we met blote voeten in het natte gras gelopen. Voelde eerst koud en fris aan, maar al snel werden mijn voeten warm. Ik voelde me verbonden met de aarde. En toen ik mijn sokken en schoenen weer aandeed was het best een sensationeel gevoel om te merken dat warmte en koude zo dicht bij elkaar kunnen liggen. De kou die in de onderkant van mijn voet is gaan zitten, met de warmte die vanuit de rest van mijn lichaam via de voetzolen wil ontsnappen als het ware, maar samen een aangenaam gevoel te weeg brengen.

Aanwezig zijn in het ‘hier en nu’. Niet denkend aan wat nog komen ging of wat ik die dag nog moest doen. Ik was daar ter plekke in het moment en voelde én ervaarde de rust. Zowel búiten als ín mijzelf. Fijn te ervaren dat het oké was en ik die innerlijke rust nodig heb.

We zijn allemaal vaak druk. Werk, kinderen, sport, vrienden en familie. Ook al vergen ze niet altijd al jouw tijd, alles bij elkaar opgeteld, kan het wél (te) veel zijn en vergeet je jezelf.

Mindfulness is ‘zijn’, zijn in het ‘hier en nu’. We keren met mindfulness terug naar onze eigen wereld, de oorsprong. Dit geldt ook voor kinderen. In de basis is iedereen gelijk, iedereen is goed zoals hij/zij is.

Bij Mindfulness richt je je daarop zonder te oordelen. Je ziet iets, je neemt iets waar, je merkt je gedachten op. Als je je in eerste instantie richt op je adem, kun je daarna reageren op hetgeen je gezien hebt, waargenomen hebt of reageren op de gedachten die voorbij komen. De gedachten die voorbij komen zijn niet altijd waar. Het is belangrijk je dat te realiseren.

De kinderen van nu groeien op in een heel andere wereld. De wereld is in de ban van COVID-19.Toch ligt de wereld aan hun voeten, alles is mogelijk, door het internet en gebruik van smartphones en tablets. Er is een continue stroom van informatie en de daarbij behorende prikkels. Dit alles is met name naar buiten gericht.

Maar wie ben je zelf? Hoe gaat het daadwerkelijk met jou? Hoe voel je je van binnen?

Door verschillende oefeningen, individueel of in samenwerking met elkaar, leren de kinderen bij zichzelf te komen. Het je regelmatig bewust zijn van het nu, zorgt er voor dat:

Je je zekerder voelt in contacten met vriendjes/ vriendinnetjes en grote mensen

Je jezelf beter leert kennen

Je beter keuzes kan maken voor jezelf

Je meer tot rust komt

Je geheugen, je concentratie en zelfinzicht verbeterd

Je beter slaapt en uitgerust de dag begint

Er meer rust en orde in je leven komt en je dus vaker gelukkiger en rustiger voelt

Stress vermindert en je leert omgaan met negatieve gevoelens

 Dit alles kan individueel, in groepsverband of op school in de klas. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Confetti Coaching.